بادبند چیست؟

بادبند چیست؟

بادبندها اعضا کششی وفشاری هستند که برای مقابله با نیروهای جانبی در نظرگرفته می شوند ومانع کج شدن اسکلت ساختمان درهنگام اعمال نیروی جانبی می گردند.

 انواع مهاربند(بادبند):

 

 

žمهاربند ضربدری:

این نوع مهاربند که به همکاربند همگرا نیز معروف می باشد،حالتی است که دو عضو مهاربند به صورت قطری زوایای متقابل یک دهانه را به هم متصل نمایند.

مهاربند قطری:

حالتی که فقط یک قطر داخل چشمه وجود داشته باشد.

مهاربند ٧ و ٨ :

در این نوع مهاربندها،دو عضو مهاربند بر روی یک گره و یا زیر تیر با یکدیگر متقارب باشند.
در این نوع مهاربند یک جفت مهاربند در یک طرف ستون قرارžمی گیرند و یکدیگر را در نقطه ای بر روی ستون قطع می نمایند.

 

 

مقایسه دو بادبند 7 و 8 (هم‌محور و بدون‌محور):

žاز دیدگاه معماری استفاده از بادبندهای 7 نسبت به بادبندهای 8 امکان ایجاد باز شوهای بزرگتری را برای تعبیه پنجره‌ها فراهم می‌کند .

žاما از دیدکاه سازه‌ای در بادبندهای 7 نسبت به بادبندهای 8 تغیر مکان‌های قاب افزایش پیدا می‌کند و مسیر انتقال نیرو بیشتر می شود .

žدر بادبندگذاری 8 در اولین طبقه مشکل بازشو (در) را نخواهیم داشت ولی در بادبندگذاری 7 در اولین طبقه اولاً فضای بازشو محدود می‌گردد . ثانیاًبرای اتصال بادبندها به فونداسیون باید از ورق فولادی استفاده کرد.

مهاربند واگرا:

بادبندهای واگرا باید حداقل در یک انتهای بادبند به تیر متصل باشند و حداقل یک انتهای بادبند به گره تقاطع تیر و ستون متصل نباشد.

مهاربند همگرا:

در بادبندهای همگرا امتداد اعضا شامل تیر، ستون و مهاربند همگرا از یک نقطه عبور می کنند.

از مزایا و معایب بادبندهای همگرا:

žمزایا:

سختی بالا برای سازه
کنترل تغییر مکان جانبی سازه تا حد زیاد

معایب:

ایجاد محدودیت از نظر معماری برای ایجاد بازشو
با توجه به سختی زیاد این مهاربندها شکل‌پذیری آنها کم می‌شود.

 

سیستم مهاربندی زانویی:

žاین سیستم مشهورترین سیستم مهاربندی معرفی شده در سطح دنیا است. المان‌های قطری کششی با اتصالات ساده به نقطه وسطی المان زانویی شیبدار وصل می‌شوند و این المان زانویی طوری طراحی می‌شود که در طی بارگذاری جانبی شدید، بدون آنکه کاهش قابل ملاحظه‌ای را در سختی و مقاومت کل سیستم ایجاد کند.

žالمان‌های قطری در یک طرح بهینه باید اولاً در طول بارگذاری در محدوده الاسیتک باقی بمانند و دوماً برای اجتناب از مشکلات پایداری و نیروهای خارج از صفحه‌ای بهتر است فقط به منظور حمل بار کششی طرح شوند.

 

 

خواص سیستم زانویی:

با  توجه به خصوصیات رفتاری مهاربند زانویی، پس از زلزله فقط عضو زانویی است که دچار تخریب می‌شود و قاب اصلی و بادبندهای قطری عمدتاً در حالت الاستیک باقی می‌مانند. در نتیجه با تعویض و ترمیم زانو می‌توان سیستم را به سهولت به مرحله بهره‌برداری مجدد رسانید. به همین علت این سیستم به مهار‌بندی زانویی تعویض پذیر هم معروف است.

بادبنـــدهای کمـــانش ناپذیر  (BRB):

این سیستم به دلیل جلوگیری ازکمانش بادبند، قابلیت جذب انرژیبسیار بیشتری را نسبت به سیستمهای رایج بادبندهای همگرا دارداین سیستم از یک غلاف و یک هستهفلزی تشکیل شده است.

در انتخاب محلهای مناسب برای بادبندها به نکاتی باید توجه کرد:

توصیه میشود حتی الامکان محل قرارگیری بادبندها در محیط پیرامون سازه باشد تا بازوی  مقاوم بزرگتری در برابر پیچش به وجود بیاورد و یکی از معایب قرارگیری  بادبنددر باکس راهپله میتواند همین موضوع باشد.

 

نتیجه: بادبند چیست؟ – انواع بادبندمهاربند

منبع : تخریب سازه

 

 

 

 

 

 

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *